خلاقیت,ی که مورد نظر اسلام است، را میتوان با نام خلاقیت, نامحدود, یا خلاقیت, جاودان خواند. زیرا این نوع خلاقیت, محدودیت زمانی ندارد و ماناست، همچنین محدود به این دنیا هم نیست و تبلور جامع آن در جهان دیگری اتفاق میافتد.
در روایتی آمده که خداوند تبارک و تعالی فرمود: «یا ابْنَ آدَمَ أَنَا حَی لَا أَمُوتُ»؛ ای فرزند آدم؛ من زندهای هستم که نمیمیرم. «أَطِعْنِی فِیمَا أَمَرْتُكَ حَتَّى أَجْعَلَكَ حَیاً لَا تَمُوتُ»؛ مرا در آنچه به تو امر میكنم اطاعت کن، تا تو را نیز آن زندهای قرار دهم که فناناپذیر شوی. «یا ابْنَ آدَمَ أَنَا أَقُولُ لِلشَّیءِ كُنْ فَیكُونُ»؛ من وقتی به چیزی میگویم: موجود شو! موجود میشود. «أَجْعَلْكَ تَقُولُ لِلشَّیءِ كُنْ فَیكُونُ»[1]؛ من تو را نیز اینگونه قرار میدهم كه به هر چیزی بگویی: موجود شو! موجود شود.[2] این ظهور غایت محبّت است که در قیامت به نهایت خواهد رسید و بروز تامّ آن نیز در بهشت خواهد بود. (کتاب حب به خدا، حاج آقا مجتبی تهرانی)
خلاقیت, اسلامی محدود به تفکر، هنر و صنعت هم نیست. انسان گاهي مانند عيساي مسيح سلاماللهعليه مظهر خالقيت حق قرار ميگيرد. «و إذا تخلق من الطين كهيئه الطير باذني فتنفخ فيها فتكون طيراً باذني» (110 مائده)
ولي گاهي براي هر ذاكري در درون جان او، بدون گِل و خاك پرندهاي ايجاد ميشود تا تسبيح گوي خدا باشد. ... كسي كه ميگويد: چگونه ممكن است بندهاي خالق باشد؟ او هنوز با عقل متعارف نجنگيده و به روايات اهل بيت عليهمالسلام ايمان نياورده است، زيرا از مجموع روايات كه مشتمل بر خبر صحيح و معتبر نيز هست، به خوبي برميآيد كه با عبادت انسان سالك، فرشتهي ملكوتي خلق ميشود، اما چنين شخصي هنوز باور نكرده است كه انسان ميتواند با عبادتهاي صحيح خود راه مسيح را طي كند .... و ميتواند كاري بكند كه مسيح كرد و مظهر خالقيت حق قرار بگيرد (مراحل اخلاق در قرآن/ آيه الله جوادي آملي صص 42-44)
و چه دنیایی میتوان ساخت، اگر چشم انداز ما در آموزش خلاقیت,، خلاقیت, نامحدود, باشد.
[1]. مستدرك الوسایل، ج11، ص258
[2]. در روایت دیگری دارد که: «أَجْعَلَكَ مِثلی» که بعضیها گفتهاند: «أَجْعَلَكَ مَثَلی» درست است. (بحارالانوار، ج102، ص165)
سس قرمز...
ما را در سایت سس قرمز دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : yehozanar بازدید : 128 تاريخ : شنبه 9 آذر 1398 ساعت: 18:29